أنا وانتى أرضين فى اللقا ... مالناش سما

وكان ضرورى نفترق .. لاجل اكتمال الكون







Saturday, December 16, 2006







ضـــل










حلمك عفى
نفض ترابك من عليه
غربل لياليك القديمه
وانتقى لحظة فرح
عديك شويه ...
بص من براك عليك ....
شايف !! عيونك مقفولين
قاصد تعيش ف الضلمه .. والليل يبلعك
الخوف وإحساس الهروب
حالة كآبه ضيقه ع الذكريات
فتح عيونك حبتين
إرغم شعاع الشمس يحضن نظرتك
مهما يصدك .. قرّبه
اشتاق للقياك من كتير
وأنت اللى ضليت الطريق .. فاستحمله
****
جربت طعم النور .. خلاص
طب رأيك إيه ؟!
أحسن تعيش وعينيك براح
ولا .. مغمض منطوى
صدقتنى .. لما نصحتك بالمحاوله
أنا كنت محتاجلك تجرب .. دلنى
إحساسك إيه ؟!
نفسى أخطى خطوتك
واتخطا كل الممنوعات
نفسى أعودمن تانى ليّا
بس شىء
زى اللى كان رابط جفونك .. بالسواد
خلانى أخاف !!!
****
يا اللى وصلت هناك
أنا يمكن أكون ناصح .. وبس
لكنى عايزك تحتضن إيدى ف إيدك
وتشدنى أوصل لحدّك أصلى تعبت من العما
محمد عزالدين

3 comments:

إيمان الميهي said...

بجد ما شاء الله
عز وصف الحالة جدا .. و دخلني جواها .. ده مش جديد على شعر عز .. بس يمكن عشان الحالة دي كتير عايشينها ( بمعطيات مختلفة ) فحاسين بيها قوي ..

" انت اللي ضليت الطريق .. فاتحمله "
رائـــعة
اخر سطر عالي جدا لكن كنت أتمنى النص يفضل من بعيد من غير ما يجيب سيرة المتكلم
العنوان أكتر من رائع
القصيدة عجبتني جدا
مبروك يا عز :)
أختك : إيمان

Anonymous said...

حبيبي عزوووو
ربنا يخليكي يا امل ع الحاجات الحلوة دي
على فكرة انا كنت في الجامعه وسألت عليكي يوم الأثنين وكنتي رحتي المترو
وحشتوني كلكم
..........
إلى أن نلتقي

أمل ربيع said...

بيبو ..
فعلا تقريبا كلنا عايشين الحالة دي بس بأساليب مختلفة عشان كده بحب القصيدة دي أوي لعز

نجموو ..
حظي سئ بس إن شاء الله نلتقي قريبا
سعيده بتواجدك على البلوج منوروا دايما